Thursday, September 16, 2010

Gambar di dalam rahim ibu....subhanallah

Assalamualaikum dan salam sejahtera,



Berikut ini beberapa koleksi jurufoto Swedan bernama Lennart Nilsson. Beliau terkenal dengan foto2 vivo embrio manusia dan subjek2 kedoktoran lainnya yang dulu dianggap tidak mungkin dapat diabadikan di dalam bentuk foto. Dia menggunakan sebuah endoskop untuk membuat gambar2 menakjubkan ini! Dalam seri foto ini, dia merungkai semua rahasia – bagaimana kehidupan bermula!!! Bukti keagungan Tuhan!!! Subhanallah!!! Ini bukan ilustrasi, bukan pula hasil ilustrasi.. This is real!!!



Perjalanan panjang sperma menuju sel telur:


Tidakkah manusia itu melihat dan mengetahui, bahawa Kami telah menciptakan dia dari (setitis) air benih? Dalam pada itu (setelah Kami sempurnakan kejadiannya dan tenaga kekuatannya) maka dengan tidak semena-mena menjadilah ia seorang pembantah yang terang jelas bantahannya (mengenai kekuasaan Kami menghidupkan semula orang-orang yang mati),(surah Yaasin, ayat 77)









Sperma yang telah bersusah payah berenang siap membuahi sel telur..




Pembuahan:



Dan sesungguhnya kami telah menciptakan manusia dari pati yang berasal dari tanah. (Pati yang berasal dari tanah, ialah pati makanan yang berasal dari tumbuh-tumbuhan dan tanaman yang tumbuh di bumi).Kemudian Kami jadikan pati itu setitis air benih (air mani), pada tempat penetapan yang kukuh. Kemudian Kami ciptakan air benih itu menjadi sebuku darah beku lalu Kami ciptakan darah beku itu menjadi seketul daging, kemudian Kami ciptakan daging itu menjadi beberapa ketul daging, kemudian Kami ciptakan daging itu menjadi beberapa tulang, kemudian Kami balut tulang-tulang itu dengan daging. Setelah sempurna kejadian itu Kami bentuk ia menjadi makhluk yang lain sifat keadaannya (keadaannya yang asal serta ditiupkan roh padanya). Maka nyatalah kelebihan dan ketinggian Allah sebaik baik Pencipta.(surah Al-Mukminun, ayat 12,13,14)



Dinding rahim yang baru siap dibuahi:


Sel telur yang dibuahi menuju dinding rahim:


Embrio mulai terbentuk, disini yang terlihat adalah awal pembentukan kepala:





Sudah mulai berbentuk:












Yang demikian sifatnya ialah Tuhan yang mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan yang nyata; Yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengasihani; Yang menciptakan tiap-tiap sesuatu dengan sebaik-baiknya (dengan sebaik-baik ciptaan yang cantik dan elok mencipta manusia) dan dimulakan kejadian manusia berasal dari tanah liat (Thin). Kemudian ia jadikan keterunan-keterunan manusia itu dari sejenis pati iaitu dari air yang hina (air mani) yang sedikit dipandang orang. Kemudian ia menyempurnakan kejadiannya, serta meniupkan padanya Roh ciptaanNya dan ia mengurniakan kepada kamu pendengaran serta hati (akal fikiran), supaya kamu bersyukur, tetapi amatlah sedikit kamu bersyukur.
(surah As-sajadah, ayat 7,8,9)











Dia lah yang membentuk rupa kamu dalam rahim (ibu kamu) sebagaimana yang dikehendakiNya. Tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.(surah Al-Imran, ayat 6)




















Manusia sempurna, yang siap berjuang melawan hidup...




Cara mengambil gambarnya pakai alat endoskop. Bentuknya seperti ini gan:





Sekian, wallahua'lam

2 comments:

  1. subhanallah...hebatnya ciptaan Allah

    ReplyDelete
  2. sungguh indah ciptaan Allah. Subhanallah.

    ReplyDelete